Ugyan ez egy korábbi publikációm, de így utólag itt is közzétenném, hogy tudjuk, a mi szeretett vezérünket és tanácsadói, törvényalkotói stábját dicsőíteni.

Komolyra fordítva a szót, két oldalról közelíteném meg a kérdést. Elsősorban
tisztán az általam olvasott rendelet jogi értelmezése laikusként,
másodsorban pedig a szakmai gondolatok ezzel kapcsolatban.

Először a kormány rendelet hivatalos verziója, hogy a laikusok is értelmezni tudják

http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100023.KOR

 


Kezdeném egyből a legelején, ahonnan elvileg kár lenne tovább lépni, mivel
ekkorát még nem sikerült jogalkotóknak véletlenül tévedni. Ugyanis az
*1.§*(1) a) pontja által hivatkozott meghatározás, a következő
*"Tömegtartózkodásra szolgáló helyiség: egyidejűleg 300 személynél nagyobb
befogadóképességű helyiség; Tömegtartózkodásra szolgáló építmény: amelyben
tömegtartózkodásra szolgáló helyiség vagy tér van." *És láss csodát a West
Balkán befogadóképessége éppen 300 fő volt, tehát a rendelet nem vonatkozik
rájuk a továbbiakban sem. A b) bekezdésben szereplő "szabadban tartanak"
meghatározás is egy kicsit sántít, ugyanis mi a helyzet akkor, ha felépítek
egy sátortetőt, ami minden oldalról mondjuk, 2 méter magas sövénnyel van
körülvéve, amin csak egy 1 méter széles be- illetve kijutási lehetőség van,
és oda beengedek 950 embert. Ez ugye nem tartozik az építmény kategóriába,
de ha a sövény kigyullad, akkor kíváncsi vagyok, hogyan oldható meg a
biztonságos evakuálás. A  (2) pontban szereplő kivételekre csak egy-egy
példát hoznék

a)     tüntetést szervezek a droghasználat és az azt népszerűsítő
elektronikus zene ellen, ahol rockzenét játszom az ott megjelent embereknek
a Petőfi csarnokban

b)    A Kétfarkú kutya párt választási gyűlést tart Debrecenben a Tankcsapda
zenekar fellépésével

c)     A Hit Gyülekezete vidám vasárnapja több ezer transzba esett emberrel;
vagy egy vidéki templom alagsorában az egyház által szervezett zenés
összejövetel

d)     XY köztiszteletnek örvendő ember halála utáni megemlékezés egy 3000
főt befogadni képes sportcsarnokban

e)     Bármelyik középiskola "suli diszkója"



*5.§* (1) a) pontban a befogadóképességet, az engedélyezési eljárás előtt
nem lehet megadni, mivel azt a helyszíni szemle és a benyújtott tervrajzok
alapján az illetékes tűzvédelmi hatóság állapítja meg.

f) pontban szereplő biztonsági terv elkészítéséért kit terhel a felelősség.
Milyen végzettség, esetleg szakmai előélet szükséges az elkészítéshez?  Ide
tartozik még a 9.§ (1) bekezdésben szereplő felelősség kérdése. Milyen
alapon felel egy rendezvényszervező a biztonsági előírásokért, minden
szakmai végzettség nélkül, és hogyan tud döntést hozni az esetleges
vészhelyzetben.

(3) bekezdésben szereplő "ügyfelek" kit takar. Amennyiben a kérvényezőt, úgy
azt hiszem a szemle megtartását a távolmaradás igenis akadályozza, ugyanis
nincs aki kinyissa a helyszínt, hogy oda bemenjenek és a szemlét
végrehajtsák. Amennyiben a szakhatóságok is része az "ügyfelek" fogalmának,
abban az esetben pedig megkérdem a tisztelt jegyzőt,mi alapján adja ki a
határozatot, ha a szakhatóságok nem voltak jelen, így nem tudtak
szakvéleményt adni a helyszínről.

*8.§* Nem térnék ismét rá arra, hogy Budapesten szinte nincs olyan
szórakozóhely, ahol nem lehet üríteni a helyiséget abban az esetben, ha a
bejárati ajtónál keletkezik tűz és onnan terjed befelé, mivel csak egy
kijárat van, ami a bejárat is egyben. Illetve a szakértelem megszerzésének
módja továbbra is kérdéses, mivel a jelenlegi biztonsági szakember képzés
egyenlő a nullával. Arra jó, hogy pénzt lehessen érte kérni és a
munkanélküli hivatalban el tudják küldeni a mindenre alkalmatlan
álláskeresőket egy továbbképzésre.

*9.§* (1) *lásd 5.§(1)a) pont*

*10.§* (1) A helyiség üzemeltetője lehet egy jogi személy, aki ebbéli
hiányosságából fakadóan nem tud szervezni rendezvényt. Saját tapasztalatom
aalapján rendezvényt előkészíteni csak élő ember tud. Az általam ismert kb
100 elismert magyarországi rendezvényszervező egyike sem rendelkezik szakmai
végzettséggel. Továbbmegyek, a múlt héten volt Londonban az éves
International Live Music Conference, ami a zenei szakma legelismertebb éves
összejövetele. Annyit mondanék róla, hogy ahhoz, hogy valaki részt vehessen
rajta, 3 ajánlóra van szükség. Az élő zene legnagyobb, legelismertebb
menedzserei, promoterei, rendezvényszervezői, valamint rendezvény helyszín
vezetői vesznek részt rajta, jobbára olyanok, akik már több évtizede a
szakmában vannak. A csütörtöki ún. Operational Meeting egyik témája az
oktatás volt szakmán belül, ahol feltették a kérdést a jelenlévő kb 300
embernek, hogy kinek van szakmai felsőfokú végzettsége és egyetlen kéz
emelkedett a magasba. Ennek az oka pedig egyszerűen az, hogy a
rendezvényszervezést NEM LEHET ISKOLÁBAN TANÍTANI!

*13.§ *(1) Nem esik szó arról, hogy milyen szankciókat alkalmaznak abban az
esetben, ha a helyiség üzemeltetője nem jelenik meg az ellenőrzéskor, tehát
az nem hajtható végre.



Eddig tehát a közvetlen jogértelmezés és annak hiányosságai.



Pár dolog ami még eszembe jutott a rendelettel kapcsolatban és amelyek külön
a kiskapukért kiáltoznak



        Hogyan fogják 20 nap alatt ellenőrizni a ma működő több ezer
rendezvény helyszínt? Mint tudjuk 20 nap áll a jegyző rendelkezésére és
Magyarországon senki sem fogja előbb beadni a kérvényét, mint az utolsó 20
nap.

        Amennyiben egy helyszínen heti 4-5 különböző rendezvény zajlik
különböző szervezők által kivitelezve, az külön szemléket igényel, vagy
kötelezik a különböző szervezőket az egy adott napon való megjelenésre?

        Ha egy helyszín úgynevezett mobil layouttal rendelkezik, vagyis
mobil falakkal osztható a tér, akkor minden verzióra kell egy szemle, vagy
elég a legnagyobbra, vagy a legkisebbre?

        Honnan lehet hirtelen ennyi tűzoltót, rendőrt, mentőst,
környezetvédelmi-, természetvédelmi-, vízügyi szakembert szerezni, nem
beszélve a jegyzőről, akiből csak egy van Önkormányzatonként?

        Mi lesz azokkal a szakemberekkel, akik eddig több éven keresztül
dolgoztak mindenféle szakirányú végzettség és a legkisebb hiba nélkül?

        Hogyan lehet betartatni a szakirányú végzettséget 90 napon belül,
amikor idén lesz az első végzős évfolyam az államilag elismert osztályokban?

        Hol van a rendeletből az utalás az anyagi szankció lehetőségére?

        Szabadtéri fesztivál esetén elegendő egy szemlét és engedélyt
kérni, avagy minden egyes helyszínre, színpadra, sátorra kell engedély. Ez
utóbbi azért is érdekes, mivel a szabadtéri helyszíneken nem lehet szemlét
tartani, ott általában 20 nappal a rendezvény előtt csak egy puszta tér
található.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vajacska.blog.hu/api/trackback/id/tr732893954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása